'Jouw visie, mijn gedrag?'

Jouw visie Mijn gedragAlle neuzen dezelfde kant op…

En overal staat de cliënt centraal, in ieder geval op papier. Maar dat laatste is niet nodig, echte visie is voelbaar als je ergens rond loopt. ‘Visie is meer het proces van het er samen over hebben, je kan een mooie website hebben, je medewerkers scholen over je visie; het helpt niets: je moet het er samen over hebben.’

 

Vertalen naar praktijk

Voor een ander begint visie bij: ‘hoe zou ik het thuis doen?’ Je bedenkt ‘wat willen we, waar willen we naar toe?’ En dat krijgt bij iedere cliënt een andere invulling. Een visie moet je vertalen naar de dagelijkse praktijk. ‘Je gaat toch niet elke dag de website openen om te kijken wat de visie ook alweer was?’ Overal waar je komt in de organisatie moet je hetzelfde verhaal horen, iedereen moet het kunnen begrijpen.

 

Visie als kapstok

Het wordt merkbaar dat sommige organisaties hier zijn met alle geledingen van de organisatie, terwijl andere hier komen zoeken naar handvatten om hun directie te overtuigen. Wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan, ben je toch al een aantal stappen verder. ‘Een visie moet een kapstok zijn om een antwoord te geven op veel vragen.’ ‘Een visie bevat normen en waarden en moet dus bij je passen.’

Een visie op probleemgedrag is eigenlijk niet nodig want dan ga je te veel focussen op probleemgedrag, oppert een deelnemer. ‘Dan ga je voorbij aan het individu. Als iemand raar gaat doen, moet je juist naar jezelf kijken.

Terug naar Highlights Kijken in de context