Studenten die de minor ‘Onbegrepen gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking en niet aangeboren hersenletsel’ volgen, worden uitgedaagd om heel methodisch aan één specifieke casus te werken. "Liever zoek je niet direct naar de oplossing, maar ga je ontdekkend kijken, analyseren en grondig nadenken", aldus een van de studenten.
Give me more
"Het kwartje viel tijdens een van mijn lessen", vertelt Daisy Krenning, persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg bij Stichting Philadelphia Zorg en sinds eind augustus deeltijdstudent aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ze volgt daar de minor 'Onbegrepen gedrag', een samenwerking tussen Windesheim en CCE. "Mega interessant. Ik zit als een klein kind reikhalzend uit te kijken naar meer informatie en meer kennis. Give me more, denk ik bij elke les."
Dat kwartje waar ze over vertelt, heeft betrekking op een van de cliënten op de woongroep waar ze inmiddels vier jaar werkt. Drie jaar geleden werd de locatie uitgebreid met een nieuwe vleugel en twaalf extra bewoners, waaronder een dame van 69 jaar met een verstandelijke beperking die continu het contact en de nabijheid van de begeleiding zoekt. "De aandacht die ze van ons team krijgt, is in haar ogen nooit genoeg", zegt Daisy. "Ze wil altijd meer en als ze dat niet krijgt, kan er door oplopende spanning verbale en fysieke agressie ontstaan, waardoor wij als begeleiders afstand van haar nemen. We zijn met haar in een vicieuze cirkel beland." Met de minor hoopt Daisy kennis op te doen en vaardigheden aan te leren om die vicieuze cirkel te doorbreken.